• Overlijden melden - 088 335 35 35 (24 uur per dag) 
 

Ontzorg je nabestaanden

Wil jij je nabestaanden ontzorgen en een uitvaartverzekering afsluiten? Voor een klein bedrag per maand is alles goed geregeld voor later..

 

98% van de leden beveelt de dienstverlening van DELA aan

Vier en een halve ster

Hoe kom je erachter of er een oude of vergeten uitvaartpolis is?

Bij het regelen van een uitvaart is een van de eerste vragen: is er een uitvaartverzekering? Voor nabestaanden is het soms een hele zoektocht. Als je geen uitvaartpolis kunt vinden, hoe kun je dan nagaan of je dierbare verzekerd was? En wat kun je doen als je zelf een uitvaartpolis hebt maar deze niet meer kunt vinden? In dit artikel bespreken we veelgestelde vragen over oude uitvaartpolissen.

1. Hoe weet ik of mijn overleden dierbare een uitvaartpolis had?

Is er geen uitvaartpolis te vinden maar vraag je je toch af of je dierbare was verzekerd? Dan kun je een aanvraag indienen bij Het Verbond van Verzekeraars. Zij zoeken uit of er nog ergens een oude uitvaartverzekering loopt. De belangrijkste voorwaarden zijn:

  • Je dierbare is overleden; je mag geen polissen opzoeken van levende personen (behalve van jezelf)
  • Je bent het kind, echtgenoot, samenwonende partner of erfgenaam van de overledene. Of je bent aangewezen om de nalatenschap af te handelen.

2. Ik heb een oude uitvaartpolis gevonden van een dierbare. Kan ik de uitvaartverzekering alsnog verzilveren?

Een zogenaamde ‘vergeten polis’ of ‘vergeten uitvaartverzekering’ mag wettelijk gezien tot vijf jaar na overlijden worden uitgekeerd. Hoe verzekeraars hiermee omgaan, verschilt. Kunnen wij nabestaanden niet vinden, dan stort DELA het bijbehorende bedrag in een speciaal fonds. Is na vijf jaar dit bedrag niet opgeëist, dan wordt dit bedrag via een premiekorting verdeeld over de leden van onze coöperatie. Melden zich toch nog nabestaanden na vijf jaar? Dan zullen wij ons best doen om ze zo goed mogelijk te helpen.

3. Wat als de verzekeraar niet meer bestaat?

Veel oude uitvaartverzekeraars bestaan niet meer of zijn overgenomen door een andere verzekeraar. Bij een faillissement of overname worden de leden of klanten automatisch overgedragen aan de nieuwe verzekeraar. De oude uitvaartpolis en de maandelijkse betalingen lopen dus gewoon door, maar wel onder de naam van de nieuwe verzekeraar.

Let op: Soms worden verzekeringspolissen na een overname premievrij gemaakt. De oude uitvaartpolis blijft dan wel bestaan, maar je betaalt geen premies meer. Met name deze polissen verdwijnen in een mapje en worden snel vergeten.

4. Hoe kan ik zelf mijn oude uitvaartpolis of begrafenispolis terugvinden?

Doorzoek je administratie - op papier of digitaal - en ga op zoek naar post van je uitvaartverzekeraar. De polis zou daar tussen moeten zitten. Weet je niet meer bij wie je de oude uitvaartverzekering hebt afgesloten? Als je maandelijks premie betaalt, vind je de naam op je afschriften. De meeste Nederlanders zijn overigens verzekerd bij DELA, Ardanta, Monuta en Lifetri. De kans is dus het grootst dat ook jij daar bij zit.

5. Ik weet niet meer zeker of ik ooit een uitvaartverzekering heb afgesloten. Wat nu?

Een uitvaartverzekering loop vaak tientallen jaren. Het is dus niet gek dat je niet meer precies weet welke verzekeringen je twintig of dertig jaar geleden hebt afgesloten. Vind je niks in je administratie of op je bankafschriften, dan kun je ook voor jezelf een aanvraag indienen bij Het Verbond van Verzekeraars.

6. Wat doet DELA om vergeten polissen te voorkomen?

We helpen nabestaanden om vergeten polissen alsnog te kunnen verzilveren:

  • Als er opeens geen premie meer wordt betaald of als post niet meer aankomt bij de verzekeringnemer, dan gaan we erachteraan.
  • We informeren maandelijks bij Het Verbond van Verzekeraars of er wordt gezocht naar polissen van overleden DELA-leden. Als dat zo is, nemen we contact op met de nabestaanden.
  • We kijken jaarlijks naar de leeftijd van de oudste Nederlander. Staat er iemand in onze administratie die ouder is, dan wijzen we de familie op de polis.

Vinden we de nabestaanden niet en wordt de oude polis dus niet uitgekeerd? Dan storten we het bedrag in een speciaal fonds. Na vijf jaar vervalt volgens de wet en onze voorwaarden het recht op uitkering van de oude polis. Melden zich toch nog nabestaanden na vijf jaar? Dan zullen wij ons best doen om ze zo goed mogelijk te helpen.

Kortom: Praat met je dierbaren over het afscheid

Praat met je dierbaren over het afscheid en over de verzekeringen die jullie hebben afgesloten:

  • Het voorkomt lastig zoekwerk in een emotionele tijd.
  • Als jullie weten hoeveel de uitvaart mag kosten, kunnen jullie beter een passend afscheid regelen.
  • Als je een aanvraag indient bij Het Verbond van Verzekeraars, kan het twee tot drie maanden duren voordat je informatie krijgt over oude uitvaartpolis. De kans is dan groot dat jullie de uitvaart van een overleden dierbare toch eerst zelf moeten betalen.

Heb jij al een DELA UitvaartPlan?

Met een uitvaartverzekering zorg je goed voor je nabestaanden. Als jou iets overkomt, komen er geen onverwacht hoge uitvaartkosten op ze af. Je kunt het DELA UitvaartPlan al afsluiten voor een klein bedrag per maand.