• Klantenservice 040 260 16 36 Ma t/m vrij van 8.00 tot 20.00 uur.
  • Intermediair

Er is leven na de SWO

Jurjen Oosterbaan zegt het in zijn column van 11 oktober op AMweb heel treffend: ‘de samenwerkingsovereenkomst (SWO) is een raar residu uit het verleden’. Kort samengevat is het volgens hem niet meer van deze tijd om afspraken te maken over financiële dienstverlening buiten de consument om. Ik deel zijn mening. Sterker nog, ik ga een stapje verder: “Waarom überhaupt nog een samenwerkingsovereenkomst?”

Al sinds 2018 hanteren we bij DELA geen samenwerkingsovereenkomst meer. Er is niet over één nacht ijs gegaan om die beslissing te nemen. Het zit tenslotte in de genen van ons aanbieders om alle regelingen, verwachtingen en risico’s op papier te willen zetten. Met duidelijke afspraken wie welke verantwoordelijkheid heeft en eventuele bijbehorende sancties. Toch zijn wij van mening dat de SWO niet meer van deze tijd is.

Wetgeving: van vloek naar zegen 
De afgelopen jaren hebben we als financiële branche een enorme hoeveelheid wetgeving over ons heen gekregen: Wet financieel toezicht, Algemene Verordening Gegevensbescherming, beloningsregels, opleidingseisen, witwasprocedures, transparantievoorschriften,  dienst-verleningsdocument, noem maar op. 

Hoewel wetgeving soms als een harnas aanvoelt, zorgt het ervoor dat ieders rol in de product-, advies-, distributie-, en beheerketen in wetgeving is verduidelijkt. Met als doel om de kwetsbare consument optimaal te beschermen. Wie kan het daar mee oneens zijn? 

Als er één schaap over de dam is 
Dat heeft ons aan het denken gezet. We hebben toezichthouders die onze branche nauwlettend op deze regelgeving controleren. We hebben het klachteninstituut Kifid dat in geval van onenigheid uitsluitsel kan geven. En het Verbond van Verzekeraars dat duiding heeft gegeven aan het feit dat verzekeraars en intermediairs ‘beide verantwoordelijk’ zijn. Waarom willen wij daar nog iets aan toevoegen? Genoeg aanleiding om de meerwaarde van een SWO tegen het licht te houden. Florius was de eerste organisatie die de SWO in de ban deed. DELA volgde snel, waarbij vertrouwen en betrouwbaarheid de basis vormen. 

Invloed en impact
Geen SWO betekent voor ons dat we het intermediair niet onnodig belasten. Dat we op basis van wederzijds vertrouwen als professionals met elkaar samenwerken. Contacten lopen via accountmanagers en relatiebeheerders die een duidelijk mandaat hebben. Communicatielijnen zijn bovendien kort. En met proactieve monitoring van de portefeuille waarborgen we het klantbelang.  

Ook wijzigingen en aanpassingen kunnen zonder SWO opgepakt worden. Als bijvoorbeeld een consument zijn gegevens aanpast in een digitaal portaal bij de aanbieder, dan moet er het vertrouwen zijn dat de impact gerealiseerd wordt. Door direct de betrokken adviseur te informeren, werken we optimaal samen en voorkomen we onnodig administratief werk.

De afgelopen vijf jaar hebben wij alleen maar positieve ervaringen en weten we dat adviseurs dit waarderen. Dus geloof me: er is leven na de SWO. Laten we er als branche voor elkaar zijn. Door van elkaar te leren, kunnen we elkaar versterken. Bel me gerust als je meer wilt weten. 

Angélique Antonis
Directeur Intermediair DELA