• Overlijden melden - 0800 955 66 55 -gratis- 24 uur per dag

Een overzicht van hoe wij uitvaarten op dit moment verzorgen

Wat gaat anders vanwege coronamaatregelen en wat is ongewijzigd

24 juni 2021

Wij realiseren ons dat de dienstverlening nu soms anders verloopt dan nabestaanden voor ogen hebben. Op deze pagina geven we een overzicht van de wijzigingen. Uitgangspunt is om iedere uitvaart zo persoonlijk mogelijk te maken. Afscheid nemen van een overleden dierbare kan maar één keer.

RIVM-maatregelen

Wij volgen uiteraard de richtlijnen van de Rijksoverheid om de verspreiding van het coronavirus af te remmen. Daarom vragen wij nabestaanden en bezoekers van een uitvaart 1,5 meter te afstand houden tijdens een afscheidsdienst. Ook als u bent gevaccineerd of als u al corona heeft gehad.

Medewerkers in het crematorium dragen waar 1,5 meter afstand houden niet mogelijk is een mondkapje. We bieden, waar dat kan, alternatieven zoals het verzorgen van livestreaming zodat een grotere groep het afscheid via internet kan meebeleven.

Hoe doen we het gesprek met de uitvaartverzorger

Nabestaanden kunnen zelf kiezen hoe het gesprek met de uitvaartverzorger plaatsvindt. Dit kan op afstand via videobellen, bij u thuis aan tafel met de uitvaartverzorger of een combinatie hiervan. Natuurlijk met alle aandacht die nodig is om een mooie uitvaart te regelen. Voor het videobellen gebruiken we Microsoft Teams (download de Teams-handleiding).

Belangrijk hierbij is dat wij de regels van de rijksoverheid volgen. Hou bij een gesprek bij u thuis alstublieft anderhalve meter afstand.

Thuis of in het uitvaartcentrum opbaren

Beide mag. Per 5 juni mogen maximaal twee personen aanwezig zijn en/of meehelpen bij de laatste verzorging. Belangrijk hierbij is dat wij de regels van de rijksoverheid volgen. Hou alstublieft anderhalve meter afstand van onze medewerkers.

De regels voor verzorging en opbaring in verzorgingstehuizen, verschillen per verzorgingstehuis.

Voor de thuisopbaring vragen we u om rekening te houden met onze collega’s. Geef hen voldoende ruimte om hun werk te doen op 1,5 m afstand. Onze medewerkers dragen hierbij nog mondkapjes en extra beschermingsmiddelen.

Maximaal zes gasten tegelijk bij condoleance/rouwbezoek

Om 1,5 meter afstand te bewaren, mogen er maximaal zes personen tegelijk in de ruimte zijn. U mag natuurlijk wel wisselen. Toegang is alleen op uitnodiging van de nabestaanden.

24-uurskamer

De 24-uurskamers zijn open. Bij de sleuteloverdracht tekent u een document waarin u akkoord gaat met de huisregels over o.a. anderhalve meter afstand houden en het maximum aantal personen dat tegelijk aanwezig is.

Aantal aanwezigen bij een afscheidsdienst 

Het aantal personen dat bij de dienst aanwezig kan zijn, verschilt per locatie. Uw uitvaartverzorger kan hier meer over vertellen.
Waar nabestaanden elkaar eerder vasthielden voor troost, moeten we nu 1,5 meter afstand houden. Voor veel nabestaanden is dat een emotionele maatregel. Onze uitvaartverzorgers denken graag met u mee wat er wel mogelijk is. Zet bijvoorbeeld alle ontvangen kaartjes en steunbetuigingen rondom de kist. Zo is iedereen er toch een beetje bij.

Via livestream op afstand bij het afscheid aanwezig zijn

Het is in bijna al onze crematoria en uitvaartcentra mogelijk om de uitvaart via een beveiligde livestream uit te zenden via internet, zodat genodigden via een beveiligde link thuis kunnen meekijken. Kijk bij de veelgestelde vragen over livestreaming op welke locaties livestreaming mogelijk is. Bovendien ontvangt u dan na afloop de opname op een usb-stick, zodat u de video-opname kunt delen met anderen. Opname op een usb-stick zonder livestream is ook mogelijk.

Kaarten om te condoleren of een condoleanceboek

Voor of na het afscheid schrijven de gasten iets in het condoleanceboek. In plaats van een condoleanceboek kunt u ook kiezen voor losse kaarten. Deze kaarten kunnen meegestuurd worden met de rouwkaarten. Daarop kan iedereen iets liefs of een persoonlijke herinnering aan de overledene schrijven en terugsturen naar de direct nabestaanden of meenemen naar het afscheid om daar te geven. Soms worden ze al tijdens de afscheidsdienst voorgelezen, en net als een condoleanceboek is het voor de familie fijn om de kaarten later nog eens te kunnen bekijken.

Rijdende laatste groet

Om voor een grotere groep toch een vorm van condoleren te bieden, is het op 20 van onze locaties mogelijk om een rijdende laatste groet te brengen (drive-through condoleance). Genodigden kunnen dan in hun eigen auto langs de kist rijden om op die manier een laatste groet te brengen aan de overledene. Locaties die voldoende ruimte en doorstroommogelijkheden voor auto’s hebben, zijn hiervoor geschikt. Uw uitvaartverzorger kan hier meer over vertellen.

Mee tot het allerlaatste moment

Twee nabestaanden mogen hun dierbare tot op het allerlaatste moment begeleiden en meegaan naar de ovenruimte, zelfs -als zij dit willen- tot en met het moment van de invoer.

Informeel samenzijn na afloop van het afscheid met een hapje en een drankje

Onze koffiekamers zijn open voor gasten die op dezelfde locatie een uitvaart hebben bijgewoond. Met looproutes en vaste zitplaatsen zorgen wij ervoor dat iedereen anderhalve meter afstand van elkaar kan houden.

Samen as verstrooien

As verstrooien op een DELA-locatie mag. Uiteraard op anderhalve meter afstand van elkaar.

As ophalen

Wilt u de as liever dichtbij hebben, bijvoorbeeld in een urn thuis? U kunt de as op afspraak bij ons ophalen met maximaal 2 personen.

En wat nog meer…

Wij passen de voorzorgsmaatregelen van het RIVM toe: 1,5 meter afstand houden, het aantal aanwezigen bij de uitvaart in overleg, handen wassen, ontsmetten handen, deurklinken, stoelen e.d. Ook zijn er looproutes aangegeven op onze locaties. Zodat we de nabestaanden en andere bezoekers een veilige omgeving kunnen bieden.

Kosten van een uitvaart

Er kunnen soms minder mensen aanwezig zijn bij een afscheid dan normaal. Ook is er geen uitgebreide condoleance vooraf. We kunnen ons voorstellen dat dit soms vragen over de kosten oproept. De inhoud van het verzekerd pakket van onze dienstenverzekering is ongewijzigd. Wel bieden we een aantal diensten aan in een andere vorm. Hieronder vindt u een compleet overzicht.

Overzicht onderdelen DELA UitvaartPlan in tijden van corona

Onderdelen DELA UitvaartPlan
in diensten

Hoe gaat dat nu?

Beschikbaar alternatief

Vervoer overledene naar uitvaartcentrum

Ongewijzigd

 

Regelen formaliteiten

Ongewijzigd

 

Regelgesprek met nabestaande(n)

Ongewijzigd

 

Rouwkaarten

Ongewijzigd

 

Verzorging overledene

Ongewijzigd

 

Kist

Ongewijzigd

 

Opbaring

Ongewijzigd

Opbaring in zorginstelling: afhankelijk van de regels van de instelling.

 

Rouwbezoek

Maximaal 6 gasten tegelijk vanwege 1,5 meter afstand

 

Rouwvervoer

Ongewijzigd

 

Aula, dienst

Het aantal personen dat bij de dienst aanwezig kan zijn verschilt per locatie.

Uw uitvaartverzorger kan hier meer over vertellen.

Rijdend de laatste groet brengen op 20 locaties (drive through-condoleance)

Extra: Livestream om op afstand mee te kijken + 1 USB-stick met video-opname (95 euro)
(Helaas niet mogelijk bij DELA Hengelo)

Ondersteunende DELA-medewerkers

Ongewijzigd

 

Cremeren/begraven

Ongewijzigd

 

Vrij besteedbaar bedrag
(minimaal 651 euro)

Ongewijzigd

Asbus ophalen

Maximaal 2 personen

 

Asverstrooiing

Ongewijzigd, zolang er 1,5 m afstand gehouden kan worden.

 

 

Overzicht veranderingen die niet in het verzekerd pakket zitten

Onderdelen

Hoe gaat dat nu?

Beschikbaar alternatief

Informeel samenzijn met gasten na de uitvaart

Aantal personen in overleg

 

Horecavoorzieningen

Alleen het borrelassortiment is momenteel niet beschikbaar.

 

Grafsteen

Ongewijzigd

 

Rouwbloemen bij uitvaart

Ongewijzigd

 

Herinneringsproducten

Ongewijzigd

 

Net als altijd kunt u ervoor kiezen om bepaalde diensten niet af te nemen. Hier staat dan een bepaalde vergoeding tegenover. Naast het verzekerde dienstenpakket is er ook altijd een vrij besteedbaar bedrag beschikbaar voor nabestaanden om te gebruiken voor wat zij zelf willen. Bijvoorbeeld bloemen: neemt u geen bloemen, dan kunt het vrij besteedbare bedrag ook gebruiken voor andere wensen of bijvoorbeeld voor een herinneringsproduct. Blijft (een deel) van dit bedrag over dan keren wij dat uit aan de nabestaanden.

 

Laatste nieuws

  • sep
    16
    2021

    DELA doet duurzame investering in Nederlands project

    Coöperatie DELA investeert vanuit haar maatschappelijk verantwoord beleggingsbeleid in Lightyear, het Nederlandse high-tech bedrijf dat ‘s werelds eerste lange-afstands zonneauto ontwikkelt.

  • aug
    19
    2021

    Uitvaartidee Breda krijgt landelijke navolging

    Toen weer een kruisje ‘made in China’ op een uitvaartkist werd gelegd, ontstond een simpele gedachte: dit moet duurzamer kunnen. Slechts maanden later was het kruisje ‘made in Breda’, verduurzaamd én socialer.​

  • aug
    17
    2021

    Nieuwe eigenaar voor locaties in Veldhoven en Venray

    Het uitvaartcentrum van Yarden in Veldhoven en het uitvaartcentrum Goemans in Venray komen volledig in handen van Van der Stappen Uitvaartverzorging. De Brabantse uitvaartonderneming heeft hierover overeenstemming bereikt met coöperatie DELA. Om goedkeuring te krijgen van de Autoriteit Consument & Markt voor de overname van Yarden moet DELA de uitvaartcentra afstoten. Samen met Yarden was Van der Stappen al eigenaar van beide uitvaartcentra.

  • jul
    26
    2021

    Overname Yarden door cooperatie DELA gaat definitief door

    Uitvaartpolissen Yarden-verzekerden veiliggesteld

    De overname van Yarden door DELA gaat definitief door. DNB en ACM hebben de overname goedgekeurd. De uitvaartverzekeringen van de 1 miljoen Yarden-verzekerden zijn daardoor gered. Op 2 augustus vindt de overdracht plaats. Nabestaanden van verzekerden van DELA en Yarden kunnen vanaf dan gebruikmaken van elkaars locaties en faciliteiten.