• Overlijden melden - 088 335 35 35 (24 uur per dag) 

'Het was zijn laatste rit'

Nieuwe auto’s Overbrenging lichter en zuiniger: 650 bomen besparing

26 juni 2020

Het zijn vaak de laatste kilometers in een mensenleven: onderweg naar een crematorium of laatste rustplaats. En Nederlanders zijn daarin nog altijd traditioneel, maar alternatieve vormen vinden we interessanter worden. De emotionele waarde van ‘de laatste rit’ lijkt daarmee steeds groter te worden.

Dat blijkt uit onderzoek van uitvaartverzorger coöperatie DELA. “Een uitvaart moet passen bij de persoon. Als je bijvoorbeeld boer bent, dan kun je worden vervoerd met een tractor. Of een motorrijder die de laatste rit maakt op een motor met zijspan”, zeggen respondenten.

Die verandering past in een trend van steeds persoonlijker wordende uitvaarten. Op een eigentijdse wijze samen met anderen afscheid nemen van een dierbare, is al langer geleden aan een opmars begonnen. De ontkerkelijking en de individualisering dragen bij aan deze trendontwikkeling.

Overbrenging

De eerste vorm van uitvaartvervoer die nabestaanden zien bij een afscheid, is de zogenoemde ‘Overbrenging’. Direct na overlijden – thuis, in een ziekenhuis of verzorgingshuis – verzorgt DELA de overledene op locatie of brengt de overledene naar een andere locatie, zoals een uitvaartcentrum. Niet zelden is dit ‘de laatste rit’ van een overledene. En daarom is het een belangrijk, beladen moment, weet medewerker Dave Boekhout.

“Een tijdje geleden heb ik een overledene overgebracht van een verzorgingstehuis naar het uitvaartcentrum. De laatste wens van die man was dat we tijdens die rit nog één keer langs zijn huis zouden rijden. Dat hebben we gedaan. Mijn collega en ik zijn daar uitgestapt en hebben een minuut stilte gehouden. Daarna is mijn collega achter het stuur gaan zitten en ben ik langzaam voor de auto uitgelopen, helemaal de straat uit. Het was zijn laatste rit, die man komt nooit meer thuis. Het is belangrijk om dat ‘afscheid’ met alle respect van de wereld te laten plaatsvinden.”

In deze video vertelt een nabestaande samen met Dave wat voor hen de betekenis was van het overbrengen en verzorgen.

Duurzaamheid

Het streven naar een zo duurzaam mogelijk afscheid, komt ook terug in het uitvaartvervoer. Hoewel de Tesla-rouwauto nog niet veel wordt gevraagd, deed daarmee enkele jaren geleden duurzaamheid zijn intrede in het vervoer. In de Overbrenging hebben elektrische voertuigen nog te weinig kilometerbereik, maar wordt sterk ingezet op vermindering van de uitstoot van deze voertuigen.

DELA schafte onlangs de eerste twee nieuwe types voertuigen (Mercedes Vito) aan voor de Overbrenging. Een voertuig is 160 kilo lichter in gewicht zijn voorganger, wat een brandstofbesparing van 5% geeft en daarmee een vermindering van 13 ton CO2. Dat scheelt omgerekend 650 bomen op jaarbasis per voertuig.

Overige resultaten

De welbekende zwarte, grijze of witte rouwauto – het zogeheten staatsievervoer op de laatste dag – heeft nog altijd de voorkeur boven andere vormen van rouwvervoer. 42% van de ondervraagden (N=283) kiest daarvoor. Dat is nog maar net iets meer (41%) dan de groep die open staat voor een alternatieve vorm van vervoer, zoals een koets of vrachtauto. Drie jaar geleden koos in een soortgelijk onderzoek nog iets meer dan 80% voor een traditionele rouwauto.

Nederlanders staan niet open (75%) voor het zelf vervoeren van een dierbare na overlijden, hoewel dat qua wetgeving onder voorwaarden wél zou mogen, zo blijkt uit hetzelfde onderzoek. Nederlanders zien vooral praktische problemen qua ruimte in de eigen auto. Ook het zelf rijden van een speciale rouwauto – in het buitenland zijn daar al voorbeelden van – geniet niet de voorkeur (68%). Vooral de combinatie van emotie en deelname aan het verkeer staat ondervraagden tegen.

Daarentegen ziet een meerderheid (58%) het wél zitten om mee te rijden in de rouwauto. “Graag tot het laatste moment dichtbij de overledene zijn”, wordt daarvoor als belangrijkste motivatie gegeven.

Merken

Mercedes is verreweg het meest gebruikte merk qua rouwauto. Dit in verband met de kwaliteit én vanwege de lage uitstoot. Er is alleen in de regio Haaglanden een afwijkend gebruik, daar worden voornamelijk Amerikaanse merken (Cadillac/Lincoln) gebruikt. Dat lijkt vooral te komen door twee Haagse ondernemers in rouwauto’s. Zij voerden beiden deze merken en ook na overnames zijn die auto’s blijven rijden. Het lijkt erop dat er zo een lokale traditie is ontstaan.

Onderzoek

Het onderzoek werd gehouden in de maand januari 2020 via een online enquête. De enquête werd verzonden via social media (LinkedIn, Twitter, Facebook en Instagram), waarbij de enquête via een betaalde advertentie onder de aandacht werd gebracht. Het totaal aantal respondenten bedroeg 283.

Resultaten enquete incl open vragen